Allmänt, DIY, Fotografi, Hantverk, Pyssel, Vardag, Virkning DIY, art, crochet, gamla mönster, garn helene, gratis virkmönster, halsduk, handgjort, hem, home, inredning, kattkudde, kläder, nyår, nyårsafton, pyssel, rusta, scarf, virka, virkad halsduk, virkning

NATURVIT HALSDUK

Så, förra året gjorde jag en naturvit halsduk i Rustas garn Helene, eftersom jag hade så mycket av det. Den blev riktigt mjuk! (Fäste trådarna på nyårsafton....Även den hade varit klar ett tag) Kanske tänkte jag inte helt till kring vilka maskor jag valde att göra i vilken ordning dock! :D
Älskar lilla kattkudden!   Vet inte om tofsarna är bra eller dåliga på halsduken egentligen... Men en helt rak kan vara lite tråkig, tänkte jag. Det blir rätt snyggt när man har den på sig!

Mönstret upprepar sig med fasta maskor, stolpar, "bubblor" osv (förutom vid början och slut där det är likadant på båda sidor).
Men att efter "bubblorna"/"popcornmaskorna" eller vad man nu kallar dem, att direkt göra maskor som blir stramare är kanske inte så smart (utan att öka och minska) eftersom kanten inte blir helt spikrak på halsduken.
Det skiljer dock så pass lite att det inte märks när man bär den, och skulle den blockas skulle det nog bli helt rakt. Men tåls ändå att tänkas på om man som jag störs på småsaker! :)